PalestineRemembered.com Satellite View Search Donate Contact Us النسخة العربية
Home Pictures Maps Oral History Zionist FAQ Zionist Quotes The Conflict 101 R.O.R. 101 Site Members About Us
Nakba Oral History: Interview with Khalil Ali Hamdan
Post Your Comment  (2 comments

eMail
Print
Return to al-Kasayir, Khirbat
כדילתרגם לעברית
Posted on May 17, 2012
 Help The Oral History Project, DONATE Please!


 Please NOTE that this interview is made of several episodes, therefore, click the Playlist icon to preview other episodse
Name Khalil Ali Hamdan   
خليل علي حمدان
Year of Birth 1936
Interviewed By     Rakan Mahmoud   
Duration 258 Minutes
Interview Date July 24, 2011
   
By clicking on the Play or Download buttons, you AGREE not to retransmit, rebroadcast, or link the contents of this interview, in any shape or form, without a written consent from PalestineRemembered.com. On the other hand, the interview could be played for non-profit private use only. NOTE that a small delay of few seconds might occur between the time the Play Button is clicked and the time you start hear the recording; a longer delay might be experienced for people living outside the U.S.  
 No. 

Stream via RealPlayer*

 No. 

Stream via RealPlayer*

1
 
5
 
2
 
6
 
3
 
7
 
4
 
 
 

Click below to make your secure online donation via PayPal; we appreciate your support:

How You can Help?

1. Donation

PalestineRemembered.com, a non-patrician privately funded Palestinian organization, incurs a lot of expense to present you this interview. Currently, we are in serious need to maintain and expand the Oral History project to other countries beside Jordan. It is imperative to retain in audio and visual forms our indigenous way of life and history for our future generations. Click below to make your secure online donation via PayPal:

2. Finding Potential Cases

If you are aware of any potential refugees from other towns whom we can interview in Jordan, please contact Mr. Rakan Mahmoud at +962-79-661-5275 with your information. Currently, we are pressed hard to interview people from towns that we have not yet covered, your help is CRITICAL since time is our main enemy.

3. Conducting Interviews

Help preserving our history and culture for future generations. To make it easier on you, we have authored a training manual and a list of questions. We suggest studying these two documents carefully, then use any available technology (such as video camera, digital recorder, or even regular tap recorder) to retain Nakba Oral History as much as you can. Once done, we will be more than happy to post your work at the site after crediting you completely for your work.

4. Transcribing

We are in need of people who have the time and patience to carefully listen to what is spoken in the interviews, and to rephrase it to traditional Arabic (Fus-haa). Then the manuscript has to be typed in Arabic text, which later should be translated to English. It should be noted that you will be COMPLETELY credited and your work shall be published next to each transcribed interview.

Disclaimer

The above documents, article, interviews, movies, podcasts, or stories reflects solely the research and opinions of its authors. PalestineRemembered.com makes its best effort to validate its contents.

Return to al-Kasayir, Khirbat
 

Post Your Comment

Posted by حسن أحمد الحسين حمدان on June 13, 2012 #144472

استهل تعليقي بالتوجه إلى أخينا الأكبر وابن عمنا خليل علي الحمدان الذي يعتبر من كبار السن في العائلة والذي نكن له كل مودة واحترام ولا أخفيك القول أخي أبو هشام بأني استمعت لما تفضلت به عن تاريخ قريتنا وعائلتنا الكريمة باهتمام شديد واتفق معك بأن قرية الكساير كانت معقلا لمنظمة الكف الأسود التي أخذت على عاتقها تصفية كل من تسول له نفسه بيع أرضه ولذلك استهدفت الكساير من الوكالة اليهودية والاحتلال البريطاني البغيض مجتمعين رغم صغر حجمها كقرية وقلة عدد سكانها. ومن هذا المنطلق كان لا بد من إلقاء الضوء تاريخيا بشكل أشمل وأدق وأوضح كي نعطيها حقها كقرية التي خرجت العديد من الأطباء والمحامين والمهندسين والمفكرين والقادة العسكريين والغير عسكريين والشهداء. ولكني شعرت في بعض الثغرات خاصة عندما سألك الأخ المحاور الذي نوجه له التحية والتقدير عن فيما إذا كان هناك ثمة شخص أو أشخاص استشهدوا جراء إغارات الإنجليز على القرية فلم تذكر اسم جدي (عمك حسين أحمد الحسين حمدان) الذي اغتالته قوى الشر الإنجليزية عن عمر يناهز الخامسة والأربعين عاما وترك شابين صغيرين وهما عمك أحمد الحسين حمدان الذي لم يكن نكره يوما وشقيقه عمك محمد الحسين رحمهما الله مع ابنتين صغيرتين آنذاك. وكان وقع نبأ استشهاده كالصاعقة على أهله وأقاربه ومحبيه وشيع بجنازة مهيبه حضرها معظم أبناء جليل فلسطين في قريته بالكساير ووري الثرى بمقبرة هوشه المشتركة مع قرية الكساير بجوار مزار النبي هوشان. وكان استشهاده وساما يعلق على صدر أسرته وعائلته وأحفاده وشعبه وأمته. أسجل هذا العتب وأنا واثق بأنك ستصحح معلوماتك بنفس الموقع متفهما عامل الذاكره التي كانت تسعفك في المقابله حينا وتغدرك أحيانا آخذا بالاعتبار بأن عمرك كان لا يتجاوز السنتين عند استشاد جدي رحمه الله عام 1937م في كمين نصبه له الإنجليز قاتلهم الله ولذلك أتمنى عليك إعادة التواصل مع عمنا حسين الخضر في شفا عمر لتسطير هذا التاريخ المجيد لقريتنا الكساير وبالتالي إعطائها وأبنائها حقها.
حسن أحمد حسين حمدان الكساير
Posted by لله ثم للتاريخ on June 12, 2012 #144451

الأستاذ ركان / الأستاذ صلاح منصور,

تحية طيبة وبعد,

مجهود جبار أسأل الله تعالى أن يجعله في موازين حسناتكم. كما أود أن أشكر العم خليل حمدان الذي ذكر الكثير من المعلومات المهمة ولكنها لسوء الحظ لم تخل من الحاجة للجرح والتعديل خصوصاً فيما يتعلق بتاريخ أسرتي هناك والذي أؤمن بأننا مؤتمنين عليه ليصل بسلامة متنه إلى الأجيال القادمة.. قد لا أكون أهلاً لذلك ليس لشيْ وإنما لأن هناك في أسرتي من هو أكبر و أقدر على تصحيح مالزم تصحيحه _أو كما أعتقد على الأقل_ لتكن كلمة حق لله ثم للتاريخ.

وفقكم الله لكل خير وسدد على طريق الحق خطاكم

تقبلوا تحياتي,,,

أحمد الكساير