PalestineRemembered.com Satellite View Search Donate Contact Us النسخة العربية
Home Pictures Maps Oral History Zionist FAQ Zionist Quotes The Conflict 101 R.O.R. 101 Site Members About Us
Nakba Oral History Video Podcast: Interview with Sa'ad Sarhan
Post Your Comment  (1 comment

eMail
Print
Return to al-Sindiyana
כדילתרגם לעברית
Posted on September 8, 2006
 Help The Oral History Project, DONATE Please!


Name Sa'ad Sarhan  
سعد سرحان
Year of Birth 1935
Interviewed By     R. Mahmoud & S. 'Ajjawi   
Duration 217+ Minutes
Interview Date Aug. 8th, 2006
   
By clicking on the Play or Download buttons, you AGREE not to retransmit, rebroadcast, or link the contents of this interview, in any shape or form, without a written consent from PalestineRemembered.com. On the other hand, the interview could be played for non-profit private use only. NOTE that a small delay of few seconds might occur between the time the Play Button is clicked and the time you start hear the recording; a longer delay might be experienced for people living outside the U.S.
 No. 

Stream via RealPlayer*

 No. 

Stream via RealPlayer*

1
 
4
 
2
 
5
 
3
 
6
 

Click below to make your secure online donation via PayPal; we appreciate your support:

How You can Help?

1. Donation

PalestineRemembered.com, a non-patrician privately funded Palestinian organization, incurs a lot of expense to present you this interview. Currently, we are in serious need to maintain and expand the Oral History project to other countries beside Jordan. It is imperative to retain in audio and visual forms our indigenous way of life and history for our future generations. Click below to make your secure online donation via PayPal:

2. Finding Potential Cases

If you are aware of any potential refugees from other towns whom we can interview in Jordan, please contact Mr. Rakan Mahmoud at +962-79-661-5275 with your information. Currently, we are pressed hard to interview people from towns that we have not yet covered, your help is CRITICAL since time is our main enemy.

3. Conducting Interviews

Help preserving our history and culture for future generations. To make it easier on you, we have authored a training manual and a list of questions. We suggest studying these two documents carefully, then use any available technology (such as video camera, digital recorder, or even regular tap recorder) to retain Nakba Oral History as much as you can. Once done, we will be more than happy to post your work at the site after crediting you completely for your work.

4. Transcribing

We are in need of people who have the time and patience to carefully listen to what is spoken in the interviews, and to rephrase it to traditional Arabic (Fus-haa). Then the manuscript has to be typed in Arabic text, which later should be translated to English. It should be noted that you will be COMPLETELY credited and your work shall be published next to each transcribed interview.

Disclaimer

The above documents, article, interviews, movies, podcasts, or stories reflects solely the research and opinions of its authors. PalestineRemembered.com makes its best effort to validate its contents.

Return to al-Sindiyana
 

Post Your Comment

Posted by Mohammed Al-Asaad on April 18, 2008 #35174

مشروع الذاكرة الشفاهية الفلسطينية مشروع عظيم الأهمية ، ويمنح كل فلسطيني صورة شاملة عن أحداث وطنه وليس قريته أو مدينته فقط .أي انه خطوة على طريق تشكيل الذاكرة الجماعية التي يفتقر لها الوعي الفلسطيني الذي مازال رغم مرور ستين سنة على النكبة ، ورغم ظهور تنظيمات المقاومة ، فرديافي غالبيته . من استماعي للكثير من هذه التسجيلات خرجت بالعديد من الملحوظات عن طبيعة المجتمع الفلسطيني آنذاك ؛ مستوى وعيه ، مشاغله وهمومه ، ولكن الأكثر أهمية أنني أدركت كم أن ذلك المجتمع كانت تنقصه القيادة الموحدة الواعية ، ويفتقر إلى قدرات تنظيم وإدارة شؤونه على صعيد جماعي ، حتى على مستوى القرية الواحدة . ولي ملحوظة على هذا اللقاء مع سعد سرحان من السنديانة يمكن أن تعمم على بقية ما سمعت من تسجيلات ، وتخص ملحوظاتي الشباب الذي قاموا بمهمات التسجيل . الجهد عظيم ومشكور وأحييهم عليه ، ولكن لابد من قول ما يلي :
!- كان من الضروري استقصاء مصدر معلومات الشخص ، وهل هي عن طريق أهله أن جيرانه أم روايات معارفه ، لأن هذا مؤشر على كيفية بناء الذاكرة الفلسطينية. عدد كبير من الذين تحدثوا لم يشر إلى مرويات عائلته( الأم ، الأب ، الأقرباء ، ) وهل شكلت جزءا من ذاكرته .
2-حين كان يرد ذكر المستعمرات ، لاحظت أن من يجري اللقاء لايهتم بمعرفة كيف نشأت ، وكيف حصل اليهود على أراضيها . هذه مسألة مهمة، لأنها تتعلق بمساهمة حكومة الاحتلال البريطاني ، وسماسرة الأراضي الذي ابتلي بهم الفلاحون الفلسطينيون حتى اليوم .
3-ذكر سرحان معلومة مهمة جدا ، وهي دور القسام في تنظيالثورة، والوعي بالمشروع الصهيوني وتلازمه مع الاحتلال البريطاني . وهو أمر يحتاج إلى استقصاءأكثر .
4-تردد ذكر من سماهم سرحان " المناضلين " الذين ساهموا ببث الرعب بين سكان القرى ، بل واقترحوا عليهم إخراج عائلاتهم، والبقاء بحجة القتال . أي أنهم أفقدوا القرى البنية الاجتماعية ، ولم يعملوا على ترسيخ مجتمع مقاوم .فمن هم هؤلاء ؟ لاحظت أن من أجرى اللقاء لم يتساءل عن هويتهم ، وإلى أي حزب أو جماعة ينتمون! من يستمع الآن الى ذكر هؤلاء "المناضلين " يتذكر فورا" مناضلي" هذه الأيام في رام الله ومخيمات اللجوء الذينينشرون فقه الاستسلامعلى نطاق واسع.
هذه ملحوظات أرجو أخذها بنظر الاعتبار عند إجراء أي لقاءات مستقبلية لآن هذا المشروع كما اعتقد يستهدف بناء وترميم الذاكرة الفلسطينية، وربط الحاضر بالماضي ، وعلى هذا فإن الذين يقومون بإجراء اللقاءات من المأمول أن ينتهزوافرصة الذكريات لتسليط الضوء على جوانب قد يذكرهامن يلتقون بهم عفو الخاطر غير أن لها دلالات مهمة يجب استقصاءها .